Így kezeld a munkahelyi konfliktusodat

A mindennapi munka során lehetetlen elkerülni a konfliktusokat. Aki emberekkel dolgozik, annak bizony vannak nézeteltérései is. Kikerülni nem lehet ezeket, de az tanulható, hogyan kezeljük okosan, konstruktívan a feszültségeket. Úgy, hogy abból ne csak mi jöjjünk ki jól, hanem a munkahelyi közeg se sérüljön. Van néhány tanácsunk.

 

Először is: a konfliktus nem ádáz harc

 

shutterstock_78736714.jpgAz elfajult konfliktus senkinek se lesz jó

 

A konfliktus nem feltétlenül és kizárólagosan negatív fogalom, mégis van, aki vérre menő küzdelemnek tekint minden adódó nézeteltérést, problémát, vagy akár szakmai vitát. Rossz esetben presztízskérdésnek fogja fel annak kimenetelét, éppen ezért igyekszik a saját érdekeit érvényesíteni. Jó kerülni ezt a magatartást, nem személyeskedni, és tudatosítani azt, hogy ha csapatban vagy, akkor az a közös érdek, hogy a hangulat konstruktív és felszabadult legyen. Arról nem is beszélve, hogy a mindennapi munkát is aláássa, ha kibeszéletlen vagy megoldatlan konfliktusok forronganak a mélyben.

Kerüld tehát a harci retorikát, még csak véletlenül se személyeskedj, és éljenek a win-win szituációk. A munkahelyi légkör hangulata rajtad is múlik, igyekezz úgy rendezni a vitáidat, hogy azokból pozitív érzülettel és jó megoldásokkal gyere ki.

 

Nyugodj meg, attól megnyugszol

 

shutterstock_138066677.jpgEz a férfi már magas szinten űzi az önmegnyugtató légzéstechnikát

Amikor úgy érzed, felmegy benned a pumpa, előbb adj magadnak egy kis időt. Azért, hogy átgondold a történteket, és azt, hogy milyen álláspontot fogsz képviselni a problémák tisztázásakor. Higgadj le, várd meg, míg elcsitul a belső vihar és rendszerezd a gondolataidat.

Adunk egy gyakorlati tippet is: köztudott, hogy a mély légzés nagyon hatékony eszköz a megnyugvásra. A stressz a szimpatikus idegrendszert stimulálja, és a stresszhormonok termelődését aktiválja, ezzel szemben a mély légzés a paraszimpatikus idegrendszert hozza működésbe, ami a megnyugvásért felel. Nem túl bonyolult, csupán 5 másodpercig szívjuk be mélyen a levegőt, majd 5 másodpercen keresztül fújjuk ki. A helyes légzés nyugtatja az idegrendszert. Hosszú távon számos előnye van, de konkrét helyzetben gyorssegélyként három mély levegő is képes megnyugtatni, így hideg fejjel tudsz beleállni a konfliktushelyzetbe.

Ne nagyítsd fel a problémát!

Dr. Andrea Bonior amerikai klinikai szakpszichológus és kognitív viselkedés-terapeuta azon dolgozik, hogy megértesse az emberekkel, negatív gondolatai mindenkinek vannak, ám a lényeg, hogy ezek ne romboljanak minket. Fáradtan például hajlamosak vagyunk a rossz érzésektől és gondolatoktól negatív gondolatspirálokig eljutni, amitől az aktuális képünk magunkról, a társainkról és az egész világról katasztrofális színben tűnik majd föl.

A konfliktuskezelésben nagy segítség, ha specifikusak vagyunk, és nem nagyítjuk fel a problémát, azaz nem csináljunk a bolhából elefántot! Fogalmazzuk meg pontosan, mivel van bajunk, és tartózkodjuk az általánosításoktól, a „minden vagy semmi” gondolkodástól és ítéletektől, mert így figyelmünk beszűkül, és nem fogjuk tudni tisztán látni a problémát. Így pedig azt sem, hogy mit akarunk kommunikálni a másik felé.  

 

Használj én-üzeneteket te-üzenetek helyett

 

shutterstock_397094602.jpgLehet, hogy a munkatársad rossz arc, de attól még együtt kell tudnotok dolgozni

A szokásos te-kommunikáció sok konfliktus velejárója. Az olyan mondatok, mint „Nem adtad át jól a feladat összefoglalását” a másikra irányul, és róla mond véleményt. Ennél sokkal hatékonyabb az én-kommunikáció, ami nem a másik személyére irányul, hanem arra fókuszál, hogy annak viselkedése, cselekedete milyen hatással van rám. Például az előbb felhozott mondat sokkal kevésbé lesz személyes, ha úgy fogalmazzuk át, hogy az eredményéről adunk számot, pl. „Nem volt számomra érthető az összefoglaló egy-két eleme, de szeretném megérteni, ezért kérlek, vegyük át újra”.  Érdemes olyan formát alkalmazni, hogy „X viselkedésed Y helyzetben Z reakciót/érzést váltott ki belőlem”. És itt a hangsúly a „belőlem”-en van. Így a másik számára is egyértelmű, hogy változtatni kell a viselkedésén, érzelmeinek kommunikációján.

Kommunikálj asszertívan!

 

shutterstock_67110511.jpgA képen látható hölgy már bizonyára nagyon asszertív

Az asszertív kommunikáció előnye, hogy határozottan és egyszerűen tudod kifejezni szándékaid és érzelmeid, anélkül, hogy ezt agresszívan tennéd. Verjük ki a fejünkből azt a tévhitet, hogy az önérdek-érvényesítés és az önmagadért kiállás egyenlő azzal, hogy másokat letarolva, törtetően viselkedsz és kommunikálsz. Az önérdek-érvényesítés nem a másik ledominálásáról szól. Épp ellenkezőleg: aki asszertív, az igyekszik a másik ember érdekeit és a sajátját összeegyeztetni.

Vállalj felelősséget az érzéseidért, véleményedért és tetteidért! Állj ki magadért, akkor is, ha ezt a főnököddel vagy másik kollégáddal szemben kell megtenned. Csak így biztosíthatod magad és mások számára is az őszinteséget, ami az asszertív kommunikáció alapja.