A munkahelyi értékelés művészete

Bevallom nektek, hogy jelenleg a 4. munkahelyemen dolgozom és a klasszikus értelemben vett munkáltatói értékelés nem mindenhol volt alapvető. Általában közel dolgoztam a vezetőimhez, de az értékelés mindig el lett intézve egy félmondattal a folyosón vagy az irodában. Volt olyan vezető, aki még a vállamra is rátette a kezét -jelezve ezzel, hogy jól dolgoztam- és általánosságban elmondható, hogy a „jutalmam” mindig az lett, hogy még több munkát kaptam. Ez igaz volt akkor is, amikor diákként egy ismert áruházláncban pakoltam az ásványvizet 12 órán át és akkor is, amikor frissdiplomásként kipróbáltam magam a közigazgatásban. De, hogy is kell ezt jól csinálni? Már, ha kell persze…

feedback-3787755_640.jpg

Miért is kell értékelni?

Az értékelés fontos visszajelzés egy munkavállalónak, hogy mik azok a fejleszthető pontok a munkájában, amin még tud/kell/lehet javítani. Objektív képet kaphat a személyiségéről, egyéb munkához kapcsolódó skilljeiről is pl. a csapatától, amelyben dolgozik. Gyakran ilyenkor olyan észrevételek, javaslatok is előkerülnek, amikre az értékelt személy sosem gondolt volna, valamint sokkal gyorsabb a dolgozó fejlődése, mintha értékelés nélkül saját magának kellene rájönnie, hogy a munkájának mely részein lehet még csiszolni.

Jó gyakorlatok

Az értékelés akkor a legjobb, ha objektív és bárminemű személyeskedéstől mentes. A számok és tények makacs dolgok, amikkel nehéz vitatkozni. Egy részletes riport éppen ezért nagy segítség tud lenni ilyen helyzetben. Ha az értékelésbe a közeli kollégákat is bevonjátok, akkor mindenképpen ügyeljetek az anonimitásra.

Jutalmazás, motiválás

Ha a visszajelzés alatt az az üzenet a beosztottunk felé, hogy a munkája fejlesztendő fontos, hogy ezzel együtt minden olyan eszközt is biztosítsunk számára, amely ezt elősegíti. Ha pedig pozitív az összkép, akkor a jutalmazás se maradjon el... Egy pályakezdő számára egy vállra tett kéz nem biztos, hogy annyira motiváló lesz, mint mondjuk egy fél nap szabadság és ugyanez igaz a másik végleten is, hiszen egy hosszabb karrierutat bejárt dolgozó esetében lehet pont az emberi gesztusok érnek majd el eredményt.

Milyen időközönként?

Több kutatás – így a Jobsgarden 2018-as felmérése is – megállapította, hogy az Y, Z generációs munkavállalóknál kifejezetten fontos, hogy minél gyakrabban kapjanak visszajelzést a munkájukról. Amennyiben ilyen közegben dolgoztok, érdemes az évi egy alkalomnál lényegesen gyakrabban átbeszélni a kollégák teljesítményét. Az erre szánt idő – és ez minden munkatársra igaz – egészen biztosan megtérül a későbbiekben.

Farkas Viktor, Researcher - Jobsgarden